

A kereskedelmi ingatlanszektor egyik kikerülhetetlen láncszeme az ingatlankezelő, azaz a property menedzser. Attól válik sikeressé ez a feladatkör, ha sem bérlő, sem a tulajdonos nem érzékeli a háttérben folyó munkát, a végeredményt viszont annál inkább, amikor egy hatékonyan működő épületet és bérleményt használ. Magyar Viktória idén ünnepli 20. évfordulóját annak a jeles napnak, amikor elkezdte ezt a szakmát űzni. Jelenleg az ESTON International property management divíziójának operációs igazgatója. Vele beszélgettünk múltról, jelenről és jövőről, valamint a szakma kihívásairól és az utánpótlás problémájáról.
E: Mesélj egy picit, honnan indult a karriered?
MV: Pályám elején, 2001-ben kaptam egy recepciós állást. Az akkori property menedzser elment egy hosszabb nyári szabadságra és ideiglenesen átvettem a feladatait. Fél évre rá már hivatalosan is én vittem a ház ügyeit. Tulajdonképpen végigjártam a ranglétrát és az évek során egyre több felelősséget és bonyolultabb projekteket kaptam, miközben folyamatosan tanultam a legjobbaktól. Lassan 6 éve, hogy csapatot is kaptam a JLL kötelékében, és 4 évvel ezelőtt pedig az ESTON-hoz szerződtem.
E: Operációs igazgatóként a te felelősséged a csapatod munkájának felügyelete és a menedzselése. Mégis kijársz hetente az épületekbe. Szükség van erre?
MV: A napi rutinhoz hozzátartozik, hogy rendszeresen részt veszek a bejárásokon, hiszen van három kezelt épületem, emellett pedig a csapatomat is felügyelem és segítem. A napi kommunikáció és a heti bejárások kötelezőek, ezeket nem is szabad elhanyagolni.


E: Igazi régi motorosnak számítasz a szakmában. Nem túlzás azt állítani, hogy mindennel találkoztál már, ami megnehezíti egy property menedzser életét: árvíz, omlás, szándékos károkozás. Vezetsz listát a legnehezebb ügyekről?
MV: Nincs listám, de talán nincs is olyan hosszú füzet, amiben felsorolhatnám. Kétségkívül emlékezetes volt az az eset, ami egy raktárépület bejárásakor történt. Új tulajdonosa volt az épületnek, és az átvételt követő nap első reggelén az ingatlan előtt folyó patak a heves esőzéseknek köszönhetően kilépett a medréből. Elöntötte a raktárt s mi derékig gázoltunk a vízben. A szerencsétlenséget tovább fokozta, hogy az asset menedzser (a tulajdonos megbízott vagyonkezelője – a szerk.) legelső munkanapja is épp aznapra esett. Visszagondolva még mindig nevetek azon, hogy lábakra kötött vödrökben közlekedtünk.
„Sose mondd, hogy végre nyugalom van, mert akkor fog elromlani minden!”
Szokás mondani, hogy a legváratlanabb pillanatokban történik a baj, és akkor bizony csőstül jön. Tavaly előtt például karácsony előtt egy nappal, nevezetesen a születésnapomon omlott le egy másik épület homlokzata. Személyi sérülés szerencsére nem történt, azonban a meghitt ünneplésnek egyhamar vége lett. Így aztán szállóigémmé vált, hogy „sose mondd, hogy végre nyugalom van, mert akkor fog elromlani minden”.
E: Babonás vagy?
MV: Nem tartom magam annak, inkább sosem dőlök hátra, ha valamivel végeztem. A mi munkánkban 0-24 órában készen kell állni, hiszen a te kezedben van a felelősség és a kezelt házaddal kapcsolatban minden esetben központi szereped van. Éppen ezért fontos, hogy minden résztvevőt személyesen ismerj. Baj esetén nem csak a te vasárnap reggeled megy tönkre, hanem egy sor másik emberéé is, mert az ő napjukat is neked kell elrontani egy telefonhívással.
E: Nagyon könnyen teremtesz kapcsolatot másokkal, és az elmondások alapján gördülékenyen lehet veled együtt dolgozni. Mit gondolsz, mitől sikeres egy PM-es?
MV: Ez egy hivatás. Lehet feladatként tekinteni a szakmára, de számomra szenvedély. Kell hozzá affinitás, de a legfontosabb a habitus és a pszichés készség. A műszaki, jogi és számviteli része tanulható, betanítható, azonban olyan klasszikus szakmának tekinthető, ahol csak egy jó mentor képes kinevelni utódot. Tanácsok tömkelege, tapasztalat és rengeteg gyakorlat által lesz valakiből jó PM-es. Minden nap más és más, húsz év után is tanulok újat, főleg az emberekről. Az „ingatlanozás” egyfajta életérzés, amibe, ha az ember belekerül és megszereti, akkor élethosszig csinálja.

