Budapesten folyamatosan megfigyelhető, hogy évről évre dinamikusan nő az autós forgalom. A Covid járvány képes volt ezt a folyamatot ideig-óráig megfékezni és csökkenő pályára állítani. A járványt követően az emberek lecserélték a közösségi közlekedést az egyéni közlekedésre, melynek hatására a 2019-es adatokhoz képest majdnem megduplázódott a futott kilométerek száma a városban.
A felmérések szerint naponta több mint 300 ezer autó az agglomerációból indul el, és oda is tér vissza, miközben az összes elérhető P+R parkolóhely száma nem haladja meg a 6000-et.
A KSH adatai szerint 2023-ra csak Budapesten már 713 755 autó mozgott, és Pest megyével kiegészülve a közép-magyarországi régióban már közel 1,4 millió autó volt, majdnem a harmada az országban található 4,1 millió autónak.
De mi a helyzet az irodaházak vonatkozásában, az ott dolgozók számára elérhető mélygarázs parkolóhelyekkel?
Alpiaconként eltérő arányban tudnak biztosítani parkolóhelyet az irodaházak a bérlőknek a bérelt irodaterület vonatkozásában:
• CBD: A belvárosban ez az arány megközelítőleg 1/100, azaz 100 m2 után tud biztosítani a bérbeadó 1 parkolóhelyet a bérlők részére. Itt sok esetben találunk olyan irodaházat, ami egyáltalán nem rendelkezik mélygarázzsal, így ezeknél az ingatlanoknál a közeli parkolóházakban, illetve az utcán oldható meg az autók elhelyezése.
A parkolóhelyek átlagos bérleti díja: 160 EUR/hely/hó+ÁFA (a legmagasabb ár: 240 EUR/hely/hó+ÁFA)
• Bel-Buda: Ezen az alpiacon az átlagos parkoló arány 1/70, a parkolóhelyek átlagos bérleti díja 130 EUR/hely/hó+ÁFA
• Pest Központ: itt az arány 1/75, a költség pedig 110 EUR/hely/hó+ÁFA.
• Észak-Buda: A legkevesebb bérbeadható irodaterülettel rendelkező alpiacon átlagosan 60 m2után tudnak a bérbeadók 1 db parkolóhelyet biztosítani a bérlőknek (1/60) és mindezt 100 EUR/hely/hó áron.
• Dél-Budán: az arány 1/60, a bérleti díj pedig 100 EUR.
• Váci úti folyosó: A legnagyobb kínálattal rendelkező alpiacon ez az arány 1/65, az átlagos bérleti díj itt 120 EUR
• Pest nem Központ: 1/65, a bérleti díj 90 EUR.
Növekvő igények és rugalmas megoldások
Az utóbbi pár hónapban beérkezett igények alapján számított átlagos parkoló igény a cégek részéről 1/35, ami a korábban említett alpiaconkénti arányoknál jóval kevesebb, ez is alátámasztja azt a megállapítást, miszerint dinamikusan nő az autós forgalom és ezáltal a parkolók iránti kereslet.
Abban az esetben, ha az adott irodaház nem tudja biztosítani a kívánt mennyiségű parkolót, mert az eredetileg tervezett parkoló aránytól nagyban eltér, úgy az extra helyeket 30 vagy 60 napos felmondási idővel biztosítja a bérlőknek, mindaddig, amíg a ház telítettsége és a többi bérlő parkoló igénye ezt lehetővé teszi.
Másik opció a parkolók rugalmas használatára és adott esetben az arány feletti igények kezelésére a különböző applikációk, mint például a Parkl, aminek a létjogosultságát a munkába járási szokások változása, a hibrid munkavégzés (home office), desk sharingerősítette.
Ezek az igények mind arra ösztönzik a tulajdonosokat, hogy egy olyan digitális parkolórendszert alkalmazzanak, melynél a parkolóhelyek átfoglalása, a foglalások törlése, vagy az elektromos autók töltése mind egy-egy kattintással elérhető.
Fenntartható Flottamenedzsment
A multinacionális vállalatok számára az ESG kiemelten fontos, hiszen elköteleződésüket mutatja a fenntartható és etikus működés mellett. Ez a márka hírnevét javítja, vonzza a befektetőket, valamint megfelel a szabályozási előírásoknak is. Az átfogó ESG stratégiák bevezetése segíti a vállalatokat a kockázatok kezelésében, a működési hatékonyság növelésében és a hosszú távú nyereségesség biztosításában, miközben pozitív hatást gyakorolnak a társadalomra és a környezetre is.
Létezik már olyan applikáció, amely egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára. Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.
Az applikáció továbbá lehetőséget teremt arra, hogy az alkalmazás által az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.
Úton a nettó nulla kibocsátás felé
Az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.
Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több, mint ötöde elektromos. Az irodaházak nagy részében (az új fejlesztésűek mindegyikében) pedig elérhetőek elektromos autó töltők, amelyeket akár közösen, akár cégenként külön-külön is használhatnak a tulajdonosok.
Így megkapja legfrissebb híreinket és elemzéseinket közvetlenül a postaládájába.